Pasar al contenido principal

L’Ajuntament de Castelló posa en marxa el projecte “Castelló Naturalesa en Xarxa” amb la participació de referents en biodiversitat i salut i la implicació dels centres educatius

L'alcaldessa de Castelló, Begoña Carrasco, ha presentat en l'edifici Menador el llançament del projecte “Castelló Naturalesa en Xarxa” durant una jornada que ha comptat també amb la participació de diferents experts i entitats implicades en aquesta iniciativa. Acompanyant a l'alcaldessa han estat també presents el regidor d'Urbanisme i Infraestructures, Sergio Toledo, el regidor d'Educació en funcions, Vicent Sales, així com la directora general de Fons Europeus de la Generalitat Valenciana, Rocío Pont.

Carrasco ha traslladat que “Castelló és una ciutat que avança decidida cap a un model de ciutat més saludable, més sostenible i més preparada per al futur. I “Castelló, una ciutat per a viure millor”, és un lema que resumeix l'objectiu d'un full de ruta que guia l'acció de govern d'aquest Ajuntament i que hui cobra forma a través del projecte “Castelló Naturalesa en Xarxa” que compta amb el suport de la Fundació Biodiversitat del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic (MITECO), a través del cofinançament del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER). Aquest projecte inclou la implantació d'una xarxa d'oasis climàtics en fins a 18 centres educatius de la ciutat, a més de la recuperació ecològica d'estanys en parcs urbans com *Ribalta, Mèrida i Geòleg Royo, la instal·lació de cobertes vegetals en la plaça Santa Clara i la renaturalització de glorietes en diferents zones per a reduir l'efecte illa de calor.

L'alcaldessa ha apuntat que “aquest projecte està en sintonia amb el Pacte Verd Europeu, l'Estratègia de Biodiversitat 2030 i els objectius climàtics de la UE que busca integrar la naturalesa a les ciutats com a eina per a millorar la qualitat de vida, combatre el canvi climàtic i augmentar la resiliència enfront de riscos ambientals. Un projecte que ha sigut seleccionat entre 87 propostes presentades en tota Espanya, situant-se entre els a penes 12 projectes triats. Aquest reconeixement avala la solidesa tècnica de la nostra proposta i el lideratge de Castelló en matèria de renaturalització urbana”.

“Europa confia en Castelló”

L'Ajuntament de Castelló executarà un gran projecte de ciutat amb una inversió de 3,5 milions d'euros, dels quals 2 milions d'euros procedeixen de finançament de la Fundació Biodiversitat del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic (MITECO), a través del cofinançament del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER). Per aquest motiu, la primera edila ha agraït el suport i el finançament de la Fundació Biodiversitat i FEDER per a fer possible el projecte “Castelló Naturalesa en Xarxa” que arranca oficialment hui.

Carrasco ha afirmat que “Europa confia en Castelló, com fa amb els últims projectes que impulsa aquest Ajuntament, com el Pla d'Actuació Integrat en el marc de l'Estratègia de Desenvolupament Integrat Local, i nosaltres responem amb rigor, planificació i ambició”. D'aquesta manera, l'alcaldessa de la capital ha agraït “el treball de la directora de l'Oficina de la Planificació i Promoció Econòmica, Carmen Vilanova, i de tot el seu equip de l'Oficina de Planificació i Projecció Econòmica, per la seua professionalitat, capacitat tècnica i visió estratègica, per posar el vostre talent i treball al servei de la nostra ciutat i l'interés dels nostres veïns i veïnes”.

Patis “que cuiden”

Una idea i un projecte que vol abastar tota la ciutat amb aquest “Castelló Naturalesa en Xarxa”. Però, “com hem dit moltes vegades, de manera especial en la població infantil. Perquè la nostra prioritat són els nostres xiquets i xiquetes, l'alumnat dels centres educatius de Castelló. Per això volem patis que cuiden i que respiren. Espais que compten amb les millors condicions d'habitabilitat i benestar per a la comunitat educativa”.

“Posarem en marxa, de la mà dels centres eixos oasis climàtics que proporcionen ombra, reduïsquen la temperatura i milloren el benestar físic i emocional dels nostres xiquets i xiquetes. Atenent les demandes i escoltant els equips directius i també als professionals sanitaris per a comprendre l'impacte real de cada actuació. Invertint 1,8 milions del total del pressupost amb el qual compte “Castelló Naturalesa en Xarxa”, ha dit l'alcaldessa.

Així, l'alcaldessa ha subratllat que “el projecte està alineat amb les propostes d'ONU-Hàbitat, el Programa de la Nacions Unides per als Assentaments Humans, que treballa per un millor futur urbà en impulsar un canvi transformador a les ciutats i els assentaments humans per a un futur urbà més inclusiu, segur, resilient i sostenible. Ho fem també de la mà de la Fundació Biodiversitat, recordant la importància de recuperar la presència de la naturalesa en els nostres entorns urbans. I no menys important, és la participació de la Societat Espanyola d'Ornitologia, SEO/Birdlife, amb una labor centrada en el suport transversal per a la correcta execució del projecte, compartint la seua experiència i coneixement amb l'Ajuntament, i de forma molt especial en la part de la sensibilització ciutadana, així com en el seguiment i control d'indicadors per a mesurar l'impacte del projecte a la ciutat.

“Perquè a través de la naturalesa cuidem també a les nostres ciutats i de les persones que viuen en elles”, ha afirmat l'alcaldessa.

Castelló com a referent

Begoña Carrasco ha assegurat que “Castelló té davant si l'oportunitat de convertir-se en referència en renaturalització urbana, amb una transformació estructural que connecte salut, educació, urbanisme i medi ambient”.

“Aquest projecte representa una inversió en present i en futur. Per una ciutat amb major qualitat de vida, amb major benestar. Hui reafirmem la nostra determinació de construir una ciutat més verda, més resilient i més humana. Per a castellonencs de totes les edats. Però de manera especial, per als més xicotets i xicotetes, que són el futur de Castelló”.

Una missió que inicia el seu recorregut oficial, en la qual comptem amb tot un equip d'experts que abasten, com hem vist, des de diferents perspectives i àmbits: el paisatgisme, la biodiversitat i ecologia, l'arquitectura, la salut, les comunitats educatives o les institucions públiques.

Importància de la participació ciutadana

Carrasco ha insistit que “una de les claus d'aquest projecte és el concepte de Xarxa. I des que comencem aquest camí hem apostat pel diàleg, la participació ciutadana i l'escolta activa per a anar avançant. Perquè, quan anem plegats, quan treballem en xarxa, arribem més lluny. Som capaços de tot”.

“Aquest projecte tracta d'això: de sumar esforços, eixes sinergies entre institucions, organitzacions, col·lectius i el conjunt de la societat castellonenca. amb l'objectiu comú d'aconseguir fer de Castelló una ciutat més verda, més sostenible, amb una major qualitat de vida”, ha recalcat l'alcaldessa.

Opinions dels experts

Des de la Fundació Biodiversitat, el seu director, Félix Romero, ha traslladat que “la Fundació Biodiversitat del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic continua, amb aquesta convocatòria d'ajudes vinculada al FEDER, la seua aposta per impulsar una verdadera transformació a les nostres ciutats, adaptant-les a l'efecte de canvi climàtic, proposant solucions basades en la naturalesa per a millorar el benestar dels seus ciutadans i ciutadanes i creant espais verds i saludables que redunden en una millora de la salut dels veïns”.

“Així, el projecte Castelló Naturalesa en Xarxa, és un dels 12 projectes d'aquesta convocatòria que apostarà decididament pel desenvolupament i consolidació d'infraestructura verda en entorns urbans, mitigant així riscos climàtics i millorant la biodiversitat a la ciutat, amb especial focus en la renaturalització de centres escolars i l'impuls de refugis climàtics”, ha dit.

La Cap d'Oficina d'ONU-Hàbitat a Espanya, Ana Beatriz Jordao, ha comentat que “l'Informe Mundial de les Ciutats 2024 elaborat per la nostra organització arreplega que invertir en solucions basades en la naturalesa distribuïdes de manera equitativa és una de les estratègies més efectives que les ciutats tenen per a adaptar-se al canvi climàtic, mitigar les onades de calor, recuperar biodiversitat i millorar el benestar dels seus habitants".

"En renaturalitzar el seu entorn, Castelló està definint un model urbà que pot inspirar a altres ciutats a Espanya, a Europa i més enllà. Des d'ONU – Hàbitat celebrem una planificació que integra naturalesa, ciència, salut i participació ciutadana i un enfocament que reconeix la naturalesa com una peça central de la infraestructura urbana del segle XXI",

Per part seua, Anna Valentín, delegada en la Comunitat Valenciana de SEO/ Birdlife, ha destacat que “hui, més que mai, necessitem un compromís ciutadà actiu. renaturalitzar les ciutats no és un gest ambiental, és una política de salut pública, de justícia social i d'adaptació climàtica. Això requereix que institucions, ciutadania i organitzacions com a SEO/BirdLife treballem junts perquè les ciutats deixen de ser espais hostils i siguen llocs on la biodiversitat (incloent-nos a les persones en eixe concepte) pot prosperar”.